Zoeken
  • pixiemedia

Drie belangrijke webdesign trends voor 2020

Bijgewerkt: mrt 27



De officiële omschrijving van het woord "trend" is "een koers die zich gedurende een langere periode in een bepaalde duidelijke richting beweegt". We hebben trends op allerlei gebieden zoals kleding, muziek, films of bijvoorbeeld speelgoed. Anno 2020 is het internet niet weg te denken, maar ook computers, laptops, tablets en smartphones zijn de laatste jaren in elk huishouden terug te vinden. Binnen al deze producten heb je ook weer allerlei trends die zich door de jaren heen ontwikkelen. Kijk maar naar de ontwikkeling van de iPhone; vergelijk de allereerste versie maar eens met de allerlaatste versie.


Bron: iphonelife.com

Fotocredits: Youtube / Greg Wyatt


Als je kijkt naar ons online gedrag dan hebben we het vooral over social media en het gebruik van websites. Veel mensen bestellen hun spullen online via webshops en de markt van websites en webshops is explosief gegroeid de laatste jaren. Webshops omdat we allemaal graag online bestellen en websites omdat dit het "nieuwe" visitekaartje is geworden voor vrijwel elke ondernemer. Je website is een soort online portfolio waar je in één klap je verhaal vertelt en dus indruk maakt bij je (toekomstige) klant.



Webdesign


Op het gebied van webdesign zie je, net als bij alle andere producten waar we dagelijks mee te maken hebben, elk jaar nieuwe trends. Denk aan het gebruik van wel of geen verzadigde kleuren of juist pasteltinten, achtergrond patronen, realistische afbeeldingen of cartoonachtige illustraties. Trends in deze digitale wereld volgen elkaar enerzijds razendsnel op, anderzijds blijven sommige trends juist langere tijd bestaan of evolueren ze tot een aangepaste, vaak betere, variant van het origineel. Niets is te gek en alles is mogelijk op het gebied van online creativiteit.


Omdat er veel ondernemers zijn die zich prima kunnen redden met webtools zoals Wordpress, Jimdo, Joomla of Wix is het voor veel ondernemers belangrijk om ook een beetje te kijken naar trends op het gebied van webdesign. Je wilt tenslotte een aantrekkelijke website maken, passend bij jouw markt maar ook zeker passend bij de tijd van nu! Graag help ik je op gang door een paar waardevolle webdesign trends te delen die ik de afgelopen weken heb verzameld.


Drie belangrijke webdesign trends voor 2020 op een rij


1. Een combinatie van foto's en illustraties


Je kunt hierbij denken aan foto's waarbij een deel is vervangen door een illustratie, waardoor je een echte combinatie krijgt in een enkele afbeelding. Ook is het mogelijk om je foto bijvoorbeeld aan te dikke met een illustratie, dus elementen uit een illustratie toevoegen aan een bestaande foto of andersom.


Wat ik zelf ook een hele belangrijke aanvulling vind is het personaliseren van je afbeeldingen. Zorg dus voor een illustratie van een poppetje die ook echt op de eigenaar van de onderneming lijkt bijvoorbeeld, of een foto van een klant die een product daadwerkelijk gebruikt op dat moment. Vooral de kwaliteit van de afbeeldingen vind ik heel belangrijk. Zorg voor professionele foto's van je onderneming, je werknemers, je producten en wanneer dit niet lukt kun je gerust een aantal mooie stock afbeeldingen aanschaffen en daar een en ander in aanpassen. Enfin, je begrijpt me wel. Laat je fantastie dus vooral op de vrije loop hierin. Ben je zelf niet handig op dit gebied, huur dan zeker iemand in voor je productfotografie, het maken van professionele illustraties en bijvoorbeeld het photoshoppen van leuke visuals voor zowel je website als social media kanalen.


2. Minimalistische designs met grote en opvallende typografie


De website zelf mag dus minimalistisch, oftewel strak en simpel zijn, de tekst (en dan vooral de titels dus) mogen groot en opvallend zijn. Doe hier vooral wat inspiratie op voor opvallende fonts.

Bron: https://graphicmama.com


Bron: https://ivskaya.com/

Hier vind je een heel mooi voorbeeld van deze website waar deze trend perfect is doorgevoerd.


3. Retro stijlen verwerkt in een modern webdesign


De website is dus wel strak en modern in werking en bijvoorbeeld lettertypes, maar de afbeeldingen en overige visuals komen regelrecht uit de jaren 50 en 60. Een mooi voorbeeld hierin is de website van mijn vriendin Yvonne genaamd Sweet Yearning (de naam zegt het al).


Nu is dit natuurlijk wel vrij makkelijk want de producten in deze webship zijn op zichzelf al een dikke vette knipoog naar de jaren 50. Toch kun je dit in allerlei soorten websites makkelijk doorvoeren. Overal is wel een leuke link te vinden naar de jaren 50 of 60. Echt de ultieme topper op het gebied van deze trend is de website Three59, vergeet vooral je geluid niet aan te zetten!


Bron afbeelding: http://three59.ae/


Nu hoef je niet per se elke trend gelijk op te volgen. Het is minstens zo belangrijk om, zeker wanneer je zelf geen designer bent, te zorgen voor een ietwat tijdloze website die ook past binnen je eigen doelgroep. Trends zijn hartstikke leuk maar zeker niet leidend. Het is dus heel belangrijk om zelf onderzoek te doen waar behoefte aan is binnen jouw eigen doelgroep.


Bestaat je doelgroep uit vooral hele jonge mensen? Dan kunnen ze ongetwijfeld de meeste trends wel waarderen en zullen ze zelfs gevoelig zijn voor dat wat hip en modern is. Zijn het wat oudere mensen die niet opgegroeid zijn in het internet-tijdperk en is informatieve tekst op jouw website veel belangrijker dan leuke visuals? Dan zul je daar rekening mee moeten houden tijdens het ontwerpen van je website.


Voor meer tips en leuke ideeën, volg mij op facebook en blijf ook meteen op de hoogte van mijn blog. Wil je graag meer weten of heb je hulp nodig bij het ontwerpen van een logo of je website? Stuur een mail naar info@pixiemedia.nl.



54 keer bekeken

volg je mij al?

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram